کد خبر 1496526
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
آمریکا

رابرت مالی هم به این امر اذعان دارد که مسئله هسته‌ای دوباره به صدر فهرست طولانی نگرانی‌های آمریکا درباره ایران بازگشته است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: خبرنگار آمریکایی می‌گوید آمریکا با فروکش کردن اغتشاشات در ایران، ناچار شد دوباره به میز مذاکره با ایران برگردد. این در حالی است که مقامات آمریکایی به عنوان کسانی که پشت‌پرده راه‌اندازی اغتشاشات سال گذشته در ایران نقش‌آفرین بودند، گفته بودند اولویت‌شان دیگر مذاکرات هسته‌ای نیست و اولویت را به حمایت از اعتراضات در ایران می‌دهند.

لورا لوزن در گزارشی برای «آتلانتیک» نوشت: پس از آنکه آمریکا، ماه‌ها ایران را به دلیل رد توافق اوت سال گذشته برای احیای برجام و سپس سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات سرزنش می‌کرد، اکنون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران یعنی رابرت مالی، علاقه دوباره دولت آمریکا به پیگیری یک راهکار دیپلماتیک برای جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کرد. رابرت مالی در مصاحبه‌ با گزارشگر رادیو ملی آمریکا، ان.پی.آر گفت: «امیدواریم که بتوانیم این مسئله را از طریق راهکارهای دیپلماتیک حل کنیم و آماده‌ایم در این مسیر پیش برویم.»

به نظر می‌رسد که تردید دولت جو بایدن به پی‌جویی یک دیپلماسی هسته‌ای با ایران در ماه‌های گذشته، اکنون کمتر شده باشد و این به دلیل نگرانی‌های روزافزون از پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران است. جِیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، چهارم می‌ در موسسه واشنگتن برای سیاست خاورمیانه، درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران گفت: «ما در حال تعامل دیپلماتیک با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای این کشور هستیم و همچنان بر این باوریم که ترک توافق برجام، بی‌آنکه هیچ جایگزینی داشته باشد، یک ‌اشتباه تلخ بود.» او افزود: «بله، ما همچنان برای توقف ایران در حرکت به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای، اقداماتی را انجام می‌دهیم و همزمان به دنبال یک راهکار دیپلماتیک هستیم که این مسئله را در مسیری پایدار و بلندمدت قرار دهد.»

با این حال، به نظر نمی‌رسد که، دست کم در آینده نزدیک، آمریکا گزینه دیپلماتیک در چارچوب «P۵+۱» را پیگیری کند. علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بین‌المللی بحران گفت: «درست است که برای آمریکا دشوار بود که با دولت ایران در هنگامه اعتراضات، وارد گفت‌وگو شود اما اکنون گرد و غبارها فرو نشسته و مسئله پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران دوباره در اولویت قرار دارد و به همین دلیل روشن است که آمریکا باید راهکاری دیپلماتیک را برای کنترل فعالیت‌های ایران پی‌جویی کند.»

واعظ می‌گوید: «در این‌جا مسئله اولویت‌بندی مطرح است. فکر می‌کنم که تغییری در نگرش آمریکا نسبت به مسائل کلیدی مربوط به فعالیت‌های ایران رخ داده است. چند ماه پیش، مسائل حقوق بشر در بالاترین سطح اولویت بود و اکنون فکر می‌کنم که چراغ قرمز مسئله هسته‌ای دوباره می‌درخشد.»

او افزود: «باور ندارم که دستیابی به یک توافق موقت امکان‌پذیر باشد. فاصله انتظارات ایران و آمریکا به قدری زیاد است که در مدت باقیمانده از دوره دولت بایدن، امکان پل زدن روی آن وجود ندارد... اما برای دولت بایدن، کاملاً طبیعی است که تلاش کند راهی را برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها بر سر برنامه ‌هسته‌ای ایران پیدا کند. بنابراین فکر می‌کنم که آنچه آمریکا به احتمال زیاد در حال بررسی آن است، راهکاری است که دست کم این اطمینان را بدهد که ایران وارد رفتار تحریک‌آمیزی در زمینه هسته‌ای نشود که در دوران رقابت‌های انتخاباتی، یک رویارویی میان آمریکا و ایران را غیرقابل اجتناب کند... وجود تماس‌های دیپلماتیک، به‌ویژه به صورت غیرمستقیم، به این معنی نیست که حصول توافق ممکن است یا توافق آماده‌ای وجود دارد.» یک دیپلمات ارشد اروپایی هم با این نظر موافق بود.

به نظر می‌رسد رابرت مالی هم به این امر اذعان دارد که مسئله هسته‌ای دوباره به صدر فهرست طولانی نگرانی‌های آمریکا درباره ایران بازگشته است. او در مصاحبه اخیر خود گفت: «ما از بازدارندگی استفاده می‌کنیم تا برای آنها روشن کنیم که چنانچه به نتیجه برسیم که آنها گام‌هایی را برای ‌دستیابی به بمب هسته‌ای بر می‌دارند، همه گزینه‌ها روی میز است اما همچنین دیپلماسی را دنبال می‌کنیم چرا که فکر می‌کنیم که دیپلماسی، پایدارترین راهکار قابل راستی‌آزمایی برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • راسخون IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    5 5
    ما بردیم ما بردیم چلوکبابو ما خوردیم.
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      15 5
      چه دماغ سوخته ای ؟!! بویش دنیا را برداشته است! می گفتند اولویت ما برجام نیست و ما فعلاً تمرکزمان بر فتنه در ایران است!
    • مردم IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      1 5
      آمریکا نا امید شد ولی مردم هنوز امیدوارند.
  • محسن121 IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    18 4
    مرگ بر آمریکا و تفکر زورگویی
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    11 2
    سرکارید در بازی مذاکره و تحریم بهتر بانکها و اقتصاد درست کنید دست دزدان کوتاه
    • FR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      1 0
      اتفاقا همزمان همین کار را دارند میکنند آشوب سال پیش پاتک مبارزه با فساد دزدان و گشت ارشاد مدیران بود !
  • حسین IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    12 2
    اعتماد به شیطان یعنی خود کشی.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    0 1
    شایدم ایران
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    3 3
    تناقض در مطالب و عناوین امروز خودتان به چه معنی است؟!
    • ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      4 0
      کدام تناقض ؟ امریکا همونی نبود که 12 شرط برای مذاکره با ایران گذاشته بود فراموشی گرفتی اخوی
    • FR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
      1 1
      تا وقتی خودتان مطرح باشد همه چیز در تناقض با خودمان تعریف میشود !
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    2 0
    مذاکره با شیطان دشمنی و پشت کردن به خدا و صد درصد هلاکت بهمراه دارد
  • هی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    0 2
    اره ما نفر اولیم فقط اتوبوس دنده عقب میرفته ما هم تهش نشستیم کبک های زیر برف
  • هادی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    1 2
    شما هم که بدتون نمیاد بالاخره سرمایه ها، اهل و عیال همه غرب تشریف دارن و رسوندن پول به اونها اوجب واجباته. اگر رهبری نبود تا حالا کل مملکتو داده بودید رفته بود!!!
  • FR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    4 0
    حتی اگر ایران از بمب هسته ای هم رونمایی کند امریکا هیچ غلطی نمیکند تمام !
  • GB ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    0 0
    این اختلا بین ایران وامریکا ادم رو یاد کارتن والدیسنی تام وجری میندازه که هرچه ادامه پیدا کنه برای صاحبان دسنی سود بیشتری داره البته صاحبش صحی….
  • شهر وند IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    3 0
    توافق بی قید وشرط زورگو و بی اعتمادی چون آمریکا باز هم قابل تامل است.
  • محمدایوب IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    3 0
    ای خاک بر سر سرمایه های اسراییل وطن فروش پزشکیان وکرباسچی شروع انقلاب فواحش بوی کباب به دماغشان خورد غافل از آنکه اصلاح طلبان را داغ میکنند تف به شرف نداشته اشان می گویند شبی دزدی به خانه شخصی میرود تاریک بوده چیزی برق میزند دزد زبان میزند می بیند نمک است ازدزدی منصرف میشود صاحبخانه که بیدار شده از دزد سئوال میکند چرا دزدی نکردی گفت نمک خوردم نمک گیر شدم ای تف بر شرف نداشته ات کرباسچی درزمان شهرداری به اندازه هفت پشتت دزدی کردی نمک نشناس
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    1 1
    آمریکا نا امید از آشوب برگشت به مذاکره ، ایران ناامید از چه چیزی برگشت به مذاکره ؟!
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    0 0
    غرب به خاطر اقدام عربستان و اوپک پلاس در کاهش تولید نفت و نیز روسیه در جنگ اوکراین دنبال جدا کردن ایران از محور شرق هست شاید در کوتاه مدت به نفع ایران باشه اما در بلند مدت با اجماع مجدد جهانی علیه ایران ایران نسبت به الان به شدت تنها تر میشه...
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • سروش IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    خسارت محض این چند ماه آشوب و خسارت این چند ماهی که بر برجام تمرکز نکرده را به ایران پرداخت کنه بعد اگر ما حال داشتیم سر میز مذاکره حاضر می شویم تا دستاورد سوپر هایپر سونیک بعدی جوابشون رو بدیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس